Sunde kål fra Ediths have på menuen

I de sidste 3 år har jeg været en lille smule med i et sortsudviklingsprojekt for nye kålsorter. I projektet er der fokus på bladkål, og et ønske om gode spisevenlige sorter som også har et højt indhold af de meget sundhedsfremmende bitterstoffer. 

 

Min lille rolle i det projekt er at smagsteste de sorter der arbejdes med, herimellem er der gamle kålsorter fra nordisk genbank, russiske kål, klassiske grønkålssorter, med mere. At udvikle en ny sort tager mange år, så der er et stykke vej inden jeg får lov at teste det også.

For bedre at kunne gøre dette, også på forskellige tidspunkter i løbet af sæsonen så har jeg nu min 3. sæson med forskellige testkål i min mark-køkkenhave.

Sunde kål fra Ediths have

Jeg smagstester kålene som rå, stegt og kogt, og jeg anvender dem løbende i min private madlavning for at vurdere deres almindelige spiseegnethed. 

Det er et spændende arbejde, og noget af det bedste vi kan få herhjemme er en sauté med de forskellige kål – hvoraf nogle smager kraftigt, og nogle smager mildt – især de rødlige kål har et højere indhold af bitterstoffer end almindelig grønkål. Selve kålsmagen synes jeg i år er særlig kraftig på nogle af de grønne bladkål, så både de røde og de grønne bladkål er med til at give den kraftige smag i kålsautéen. 

Grønkålen er også forskellige typer som smager lidt forskelligt – nogle af dem smager sødt og mildt, og de er rigtig gode i grønkålssalat, men lidt kedelige til grønlangkål, og nogle af dem kraftigt og let bittert som vi er vant til det. For at smagen på kålsautéen ikke skal blive for kraftig så foretrækker jeg at kombinere med en mild kål som spidskål eller sommerhvidkål, og det er også dejligt med både løg, glaskål og courgette deri. 

Bladkål / grønkål er meget glade for modspil med lidt sødme, så derfor kommer jeg som regel honning på min sauté og ofte også tamari.

 

Sunde kål fra Ediths have

Igen i år har jeg dyrket så meget kål at der kan blive nok til også at producere bladkål sauté af dem til vores måltidskasser – Jeg er glad for at kunne sende sådan en vitaminbombe ud til vores kunder. 

Grønkål har især et højt indhold af A, K og C-vitamin. Også proteinindholdet i grønkål er højt – ca 30% af energien kommer fra protein, og kål giver masser af gode fibre til fordøjelsen. Grønkål har også et højt indhold af mineraler som kalk og jern, og der er videnskabelig belæg for at grønne og i endnu højere grad røde kål er kræftforebyggende og generelt immunstyrkende, og at effekten er større når indholdet af bitterstoffer er højere.

Ud over årets bladkål sauté har vi da også en hel del måltider hvor grønkål er en væsentlig del  – så som grønkålslasagne, grønkålssauce, grønkålssuppe og så selvfølgelig grønlangkål i julekasssen. Vores grønlangkål bliver ligesom vores kålsauté lavet af friske kål, for smagens og vitaminernes skyld.

God appetit.

Vh Edith

SUNDE KÅL